Etusivu » Yrityksen historia
Yrityksen historia
Vuonna 1985 kolme ystävystä rekisteröi Cebon-yrityksen. Todellisessa yrittäjähengessä he alkoivat kaupata nappiparistoja länsiruotsalaisesta teinin huoneesta käsin, mistä sai alkunsa nyt jo 30 vuotta jatkunut menestystarina. Nykyään Cebon on GPBM Nordicin, GPBM Italyn ja GPBM Francen emoyhtiö.
GPBM on hongkongilaisen GP Batteries Ltd:n osakkuusyhtiö, joka vastaa markkinoinnista ja jakelusta Pohjoismaiden, Ranskan ja Italian markkinoilla.
1964
Gold Peak Group perustettiin Tai Possa, Hongkongissa vuonna 1964, ja sittemmin GP Batteriesista on kehittynyt globaali paristontoimittaja. Innovatiiviset tuotteet ovat mahdollistaneet johtoaseman paristoalalla ja teollisuuden jatkuvan kehityksen edistämisen.



1986
Yhtiö perustetaan Cebon-nimisenä. Ensimmäiset myyntiin tulevat paristot ovat nappiparistoja, ja toimintaa on vain Ruotsin markkinoilla.

1988
Ensimmäiset kontaktit Hongkongissa sijaitsevan Gold Peak Industriesin (GPI) kanssa. GP Batteriesista tulee GPI:n paristotoimittaja.



1995
Matkapuhelinmarkkinat kasvavat voimakkaasti, mikä luo valtavaa kysyntää matkapuhelinten akuille ja lisätarvikkeille. Yhtiö laajenee ja perustaa tytäryhtiön Suomeen. Norjan ja Tanskan markkinoille perustetaan jakeluverkosto. Liikevaihto noin 70 miljoonaa Ruotsin kruunua.

1997
GP tuo ensi kerran markkinoille ladattavat akut ja maailman ensimmäisen akkulaturin – GP PowerBank 1:n.



2000
GP PowerBank -akkulaturit laajentuvat voimakkaasti, GP Batteries vakiinnuttaa yhä asemaansa ja lukeutuu Pohjoismaiden suurimpiin paristontoimittajiin. Tytäryhtiöiden perustaminen Norjaan ja Tanskaan mahdollistaa jakelun kaikkiin Pohjoismaihin. Liikevaihto noin 100 miljoonaa Ruotsin kruunua.

2004
Digikameran itseoikeutettu paikka kodeissa kasvattaa ladattavien akkujen kysyntää entisestään. GP Batteries kasvaa orgaanisesti ja ostaa GPBM Francen, Ranskan markkinoilla toimivan jakelijansa. Liikevaihto noin 280 miljoonaa Ruotsin kruunua.



2006
GP Batteries ostaa GPBM Italyn, Italian markkinoilla toimivan jakelijansa. Organisaation työntekijämäärä ylittää 100 hengen rajapyykin. Liikevaihto noin 330 miljoonaa Ruotsin kruunua.

2014
Kannettavien GP PowerBank -laturiemme myynti kukoistaa, ja investoimme lisää markkinointiviestintäämme digitaalisessa ja perinteisessä mediassa.



2017
GP tuo markkinoille GPDesignin ja ottaa edistysaskeleita valaistuksen alueella.